Teaching teaching & understanding understanding


Jag har några gånger skrivit om teorin om yt- och djuplärande. Dels skrev jag en allmän beskrivning, dels skrev jag en mer specifik om den strategiska eleven. Teorin om yt- och djuplärande anser jag är  betydelsefull eftersom den visar  dels att det är viktig vilket förhållningssätt eleven har till studier, dels att den visar på vad man kan göra som lärare för att styra in eleven mot djuplärande. Jag blev därför rätt glad när jag hittade en liten film som förklarar teorin.

Del 1

Del 2

Del 3

Filmen är som ni märker en smula didaktisk ( i ordet negativa bemärkelse) med en del slitna stereotyper: den flitige är  en kvinna, Susan. Den slarvige är en rökande (!) man, Robert. Det är också värt att vara observant på att filmen gör teorin om yt- och djuplärande en björntjänst när den lite grann framställer det som att vissa personer antingen är yt- eller djuplärande. Det är inte riktigt sant eftersom det inte är individberoende vilken strategi man väljer, utan situationsberoende. De flesta väljer ytlärande om de är stressade och vet att provet frågar efter rent memorerade fakta.

Annonser

3 kommentarer

Under Lärande, Motivation, Teoribildning, Undervisning, Utbildning

3 svar till “Teaching teaching & understanding understanding

  1. Ulf

    Det är tänkvärt och klokt kommenterat då fokus bör ligga på hur situationen formar beteenden… fast det är ju lite det som är filmens poäng i slutet, eller?

  2. babelstorn

    Jo, absolut. I film 3 kommer de ju in på ”constructive alignment” och liknande, men det är ändå viktigt att verkligen understryka det faktum att lärstrategin är situationsberoende. Detta beror på att många har den fördomen att intelligens är något som är en personlig egenskap.

    Dessutom så förstår jag inte varför filmen inleds med den lite yxiga beskrivningen av ”Susan” och ”Robert”, eftersom den beskrivningen är direkt missvisande. Det hade ju lätt gått att hitta på ett lika levande exempel där man ändå får fram att saken beror på situation snarare än person…

    Det är för övrigt samma exempel (och misstag) som Biggs använder sig av i sin bok, som jag skrev om här: https://babelstorn.wordpress.com/2008/08/11/teaching-for-quality-learning/

  3. Ping: Memo till mig « Smidigast i stan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s