Lärandets ramar


Lärande pågår överallt i ett samhälle och i en människas liv. Men som bekant finns det särskilda institutioner och organisationer som sysslar med lärande på ett mer systematiskt vis. Traditionellt talar vi om skolor, gymnasier och universitet, men allt oftare om förskolor och friskolor och olika former av privat utbildning.

Oavsett vilken institution eller organisation man tittar på så möjliggör och begränsar den lärande på olika sätt. Olika pedagogiska vägar är öppna eller stängda beroende på hur arbetet organiseras och struktureras. Dessa strukturer eller ramfaktorer har studerats av bland annat Ulf P. Lundgren och Urban Dahllöf. Deras forskning visar tydligt hur förutsättningarna får en inverkan på utbildningens uppläggning och innehåll.

Lektorio diskuterar ramfaktorteorin här och har ett par bra bilder, t.ex. den här. Donald Broadys paper om ramfaktorteorin finns också tillgänglig på Internet.

Annonser

1 kommentar

Under Empiriska studier, Lärande, Skola, Teoribildning, Utbildning

Ett svar till “Lärandets ramar

  1. intressant!

    en komplett analys av skolan kräver också en genomgång av de rent materiella förutsättningar som råder, byggnader, klassrum, korridorer. (makt)analysen blir bara halv annars.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s