Från fortet till fältet


På Fleminggatan i Stockholm ligger Skolverket. I huvudstaden. I rikets symboliska centrum. 

På Vikingavägen i Märsta ligger Arlandagymnasiet. I förorten. I rikets symboliska periferi.

I myndigheten dras det upp planer och sammanställs rapporter. Kloka råd till skolans personal tas fram, tydliga kunskapskrav formuleras och nationella prov som ska mäta i vilken utsträckning eleverna nått målen och hur resultaten i skolan ser ut.

I skolan möter lärare och rektorer dagens svenska ungdomar. De är unika varelser, individer, som möter oss i tid och rum. Det är en scen där rekvisita, publik och aktörer är i rörelse. I en virvel av handling och konsekvens. Det är slående hur sammansatt och svåröverskådlig skolvardagen är. 

Man skulle kunna tro att det är lätt att bli yr inför all denna rörelse, all denna förändring.  Man skulle kunna tro att det i denna situation är lätt att snava, tappa fotfästet och glömma vart man är på väg, vilken riktning som är den rätta. 

Men kompassnålen pekar mot norr och Polstjärnan lyser klar. 

Man ser det i deras ögon. Man ser det i de vuxnas klara uppmärksamhet. De ser, de lyssnar på de unga. Vi i skolan vill väl, vill det goda. Detta är evigt. Det är mer ursprungligt och grundläggande än alla planer, alla råd och mänsklighetens samlade vetande. 

I alla tider har de stora sörjt för de små, de äldre försökt hjälpa de unga. Vi försöker likt våra förfäder visa dem en väg framåt mot en okänd framtid, som vi vet lika lite om som dem som vi försöker leda. Vi vet inte vart vägen slutar. 

Men nånstans vet vi, utan att vi är medvetna om det, att vägens riktning alltid pekas ut av den goda viljan.

Annonser

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Från fortet till fältet

  1. Patrick Gallagher

    Tydliga kunskapskrav? Eller ”relativt tydligt”, kanske ”med viss relevans” och ”i någon mån anpassade till syfte, mottagare och situation”?
    Kunskapskravenas formuleringar är själva definitionen på absurd.

    • babelstorn

      Patrik, du har helt rätt. Jag använde frasen för den är den konventionella.

      Kunskapskraven är ett wittgensteinskt språkspel. Det är enkelt att bevisa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s