”Some are more equal than others”


Kommunerna i Stockholms Län (KSL) skriver:

”Elevperspektiv – lagen om lika villkor

Idag finns det flera exempel där en enskild kommun beslutat om avvikelser från prislistan framförallt i relation till sina egna skolor.

Förutom att det skapar problem för trovärdigheten och legitimiteten kommunerna emellan så innebär det också att det skapar olika förutsättningar för olika elever.

Ska det, inom ramen för samverkansavtalet och den gemensamma prislistan, vara möjligt för en kommun att göra enskilda avvikelser?” (Dnr:KSL/12/0262-4)

Titta! Titta hur kommunerna i Stockholms län skriver ur sig ur det kompensatoriska uppdraget!!!

Samhället och skolan ska inte längre kompensera för de olikheter som finns i elevernas förutsättningar. Elevpengen ska vara lika stor oavsett hur elevgruppen ser ut – oavsett om eleverna har A i alla ämnen från nian eller E i alla ämnen så ska de ha samma elevpeng!

Och detta har man dessutom mage att kalla ett ”elevperspektiv” och ”lika villkor”. Lika för vem? Ska inte skolan göra nåt åt skillnaderna mellan att växa upp i en välutbildad familj med resurser, och en utan?

De kommuner som eventuellt skulle skjuta till pengar till en klass som har svårigheter ”skapar problem för trovärdigheten och legitimiteten kommunerna emellan”!!!

Jag har begärt ut alla handlingar från KSL om hur prissättningen gått till, hur man kommit fram till priserna för varje elevplats per program. Det finns inte en tillstymmelse till beredning – inga underlag ur verklighetens skola, om hyror, lönekostnader, läromedel, osv., inte från nånstans i hela länet.

I dagens Sverige tar samhället inte ens ansvar för att skapa lika förutsättningar för barn och unga. Alla får lika mycket hjälp oavsett behov.

Annonser

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s