Betygssystemet under korkeken?


Sverige ska, enligt experten Johan Alm, ha såpass komplexa kursplaner att de tarvar ”verktyg” för att ”greppas”. Verktygen kan du köpa för det facila priset av 1141 kronor på Adlibris. Fast i ärlighetens namn är de komplexa eller är de bara korkade?

Regeringen och utredaren Jörgen Tholin har efter 12 år insett att bestämmelserna om betygssättningen var oanvändbara. Man har därför ändrat dem lite. Nu kan man göra en ”sammantagen” bedömning av vilket betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Lärarna måste inte kolla att allt är uppfyllt för C och A längre.

Fast håll i er… för betyget E kvarstår regeln om att allt ska vara uppfyllt. För att förstå vidden av hur korkat det är så låt oss kolla på betygskriterierna för betyget E i grundskolans fysikämne:

Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9


Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven fysikaliska fenomen i naturen och samhället.

I frågor som rör energi, teknik och miljö för eleven resonemang samt framför och bemöter argument med viss naturvetenskaplig underbyggnad. Eleven söker information som rör fysik och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.

Eleven söker svar på frågor genom att planera och utföra systematiska undersökningar på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven värderar undersökningarna genom att föra enkla resonemang utifrån frågeställningarna.

Redan i första stycket havererar hela betygssystemet. Hur många är kriterierna? I första stycket ska eleven ha visat prov på (och läraren kontrollerat) minst 2 begrepp, minst 2 förklaringsmodeller, samt att dessa fyra använts så att eleven både beskriver OCH förklarar fenomen (minst 1 i vardera?) ”naturen” och ”samhället”.

I nästa stycke blir det ändå värre, redan i första meningen! (Det är närmare 20 logiska krav i första meningen). Fortsätter man att dechiffrera hur många kriterierna är så blir de logiskt sett dussintals och åter dussintals (!). Och allt detta ska eleven ha uppnått för E? Ogenomförbart. Absurt. Korkat.

Det är en evig lycka att lärarkåren inte följer instruktionerna i regelverket för då skulle knappt någon få godkänt och ingen lärare skulle hinna med att kontrollera all denna rappakalja. Men för skolsystemet är det lite av en tragedi eftersom det vittnar om en ”öststatifiering”. Ingen kan längre följa centralmaktens instruktioner så man gör efter eget huvud. Precis som i Sovjet så säger man att man följer femårsplanen om nån frågar, men i realiteten gör man så gott man kan.

Nu i sommar träder alltså nya bestämmelser i kraft, som fortfarande inte speglar verkligheten eller gör lärarnas arbete lättare. Sorgligt nog är de bara pyttelite bättre och i stort sett lika värdelösa, oanvändbara och korkade som de vi hade innan.

Med de här betygskriterierna kan man ju förstå och verkligen sympatisera med de lärare som vill göra rätt och som i desperation söker svaren. Svaren ska då finnas att hämta i Johan Alms spiralinbundna bok (fan tro’t).

Ett annat handlingsalternativ är att man i sommarvärmen, läppjande en lemonad, helt glömmer kriterierna och istället funderar över hur man kan göra nästa termin lustfylld och relevant för eleverna. Det kan man göra från hammocken, eller varför inte under korkeken, medan man luktar på blommorna?

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s